Performance art
"Descent to the Earth" /
パフォーミングアーツ「降臨」
This performance video was chosen for the Berlin ‘WomenCinemakers Biennial2018’.
本映像は、ベルリン‘WomenCinemakers Biennial2018’における優秀作品として選出されました。
When I though what should I do to express the atmosphere of Japanese mythology,
I decided to create with ritualism, fantasy and emotion without words.
Ritualism by music.
This song ""The Descent to the Earth' was composed by using a minimalist approach, repeating the same rhythms and phrases.
And by mixing 5 beats, it made unstableness.
All recording was using acoustic instruments.
Fantasy by costume.
As if it were a large feather, a huge form.
A costume that catches the wind and changes its shape.
A heavenly costume that creates the wind.
Big KIMONO design, we call this [HAGOROMO] that means a heavenly maiden.
HAGOROMO made from the idea of tanoura dance (egypt), Loie Fuller (American modern dancer, succeed in France) and of course Japanese traditional cloth, KIMONO.
In Ekotumi's hands, she held SYAKUBYOSHI which is use for the music of Gagaku made of wood.
During the live performance, she danced while actually sounding this instrument.
*GAGAKU...Ancient Japanese court music
Emotion by motif.
The motif is the story of Japanese mythology in KOJIKI book.
It's the descent of Ninigi, the grandson of Amaterasu, the god of sun, to the Earth.
日本神話の世界観をどう表現するかと考えた時、言葉を使わず、儀式性と幻想性、そして感情を用いて作品を作れないかと考えた。
儀式性は音楽で。
楽曲「降臨」は、同じリズムとフレーズを繰り返すミニマル手法を用いつつ、途中で5拍子を織り込むことで、不安定さを生み出した。
すべて生楽器を使ってレコーディングを実施した。
幻想性は衣装で。
あたかも大きな羽、巨大なフォルム。
風を受け、姿を変える衣装。
風を作る、天界の衣装。
HAGOROMOと呼んでいるこの大きな衣装のデザインは、エジプトのスカートダンスやロイフラー氏のダンス(アメリカ人モダンダンサーであり、フランスで活躍した。)そして、日本の着物もモチーフに制作してもらった。
この時、手には木でできた笏拍子(しゃくびょうし)を持っており、
ライブパフォーマンスでは、衣装から腕を出すと楽器を鳴らせる仕様にした。
感情はモチーフで。
古事記における天孫降臨。
太陽神アマテラスの孫息子、ニニギノミコトが地上へ降り立つその物語をイメージした。